Armstrong Siddeley

Voor velen een onbekend merk , maar wel met een zeer sterke historie .

Mooi voorbeeld is mijn Hurricane uit 1947.

Historie

In 1902 stichtte John Davenport Siddeley Siddeley Autocars of Coventry. De auto’s waren voornamelijk gebaseerd op Peugeot, maar hadden een Engels koetswerk. In 1905 ging het bedrijf een fusie aan met Wolseley. Bij Wolseley was Herbert Austin de bedrijfsleider, maar hij vertrok kort nam de overname om zijn eigen bedrijf op te richten, de Austin Motor Company. JD Siddeley nam zijn positie over en voegde, zonder toestemming van Vickers, de naam Siddeley toe aan het naambord van Wolseley.

In 1909 nam JD Siddeley ontslag, nam de Deasy Motor Co. over en veranderde de naam in Siddeley-Deasy. Vanaf dat moment kregen de auto’s een letter S op de radiateur, en verscheen er een beeltenis van een sfinx op de motorkap. De slogan van het merk werd ‘As silent as the Sphinx’ (zo stil als de sfinx).

Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte het bedrijf legervoertuigen en vanaf 1915 ook vliegtuigonderdelen. In 1919 werd het bedrijf verkocht aan Sir W.G. Armstrong Whitworth & Company. Na de overname werden de activiteiten gesplitst, de naam van de autofabriek werd gewijzigd in Armstrong Siddeley Motors Ltd. en de luchtvaartactiviteiten werden ondergebracht in Armstrong Whitworth Aircraft Company. In beide dochterondernemingen was JD Siddeley algemeen directeur. In 1927 fuseerde Armstrong Whitworth met Vickers om verder door te gaan als Vickers-Armstrongs. JD Siddeley nam Armstrong Whitworth Aircraft en Armstrong Siddeley Motors over en deze gingen dus niet op in Vickers-Armstrong. Op dat moment waren er vliegtuigfabrikanten met Armstrong in de naam, Vickers Armstrongs (meestal gewoon Vickers) en Armstrong-Whitworth.

Het meest succesvolle vliegtuig van Armstrong Whitworth in het interbellum was de Siskin. Deze vloog in 1919 voor het eerst en bleef tot 1932 in dienst bij de Royal Air Force (RAF). Hiervan zijn er 485 exemplaren gemaakt. In 1936 ging JD Siddeley met pensioen en werd Armstrong Whitworth Aircraft overgenomen door Hawker Aircraft en de naam werd gewijzigd in Hawker Siddeley Aircraft. Tijdens de Tweede Wereldoorlogmaakte de firma de beroemde Avro Lancaster bommenwerpers. Dit bedrijf fuseerde in 1959 op zijn beurt met Bristol Aeroplane Company (Bristol Aero Engines) en vormde zo Bristol Siddeley. Dit laatste bedrijf ging in 1966 uiteindelijk op in de vliegtuigmotor-tak van Rolls-Royce.

Het autobedrijf sloot in 1960 de deuren. Het laatste model van Armstrong Siddeley Motors was de Star Sapphire uit 1958. In juni 1972 verkocht Rolls-Royce de naam Armstrong Siddeley Motors en alle nog beschikbare onderdelen, tekeningen en patenten aan de Armstrong Siddeley Owners Club Ltd.